Latin American Electroacoustic Music Collection

Raúl Minsburg, Días Después..., 1998
(Argentina)



Recording time: 7 min 55 s.

Other resources available:
- About Raúl Minsburg
- Compositions by Raúl Minsburg

About this composition:

This work is the first one where I face with something like an extra-musical "theme". It expresses, or tries to express, the feeling of violence. We all have experimented different kinds of violence, and here, in what is called the "third world" we are exposed to violence of any kind: military, economical, political, and a large etc. Specially in Argentina, we have lived during the 70's one of the cruellest dictatorships of Latinoamerica, which have left 30.000 people disappeared, an unresolved drama known over the world.

I wanted to reflect a part of this situation in my work, not a violent work, a work with an obvious reference of violent situations, like very loud sounds, or very sharp, or a very fast succession of them. That would be to "show" the violence. I wanted to express something like the feeling of violence, or even the memory of it. So I create different levels of tension, which are all resolved in an even deeper tension, leading all of them to an end which is, of course, open, unresolved. The sounds were chosen according to the particular situations of tensions, and in only one section, the more dramatic towards the end of the piece, recognisable sounds of voices, cries, and human actions were set.

This work was composed in my own studio thanks to a scholarship of the National Endowment of the Arts.

Acerca de la obra:

Esta obra fue mi primer trabajo que tiene, en cierta medida, algo cercano a un tema "extra-musical". Expresa, o trata de expresar, la sensación que produce la violencia. Todos hemos experimentado diferentes tipos de violencia, y aquí, en lo que es llamado el "tercer mundo", siempre hemos estado expuestos a todo tipo de violencia: militar, económica, política, y un largo etc. Especialmente en Argentina, en donde hemos vivido durante los años 70 una de las más crueles dictaduras de Latinoamérica, dejando entre sus "herencias" 30.000 desaparecidos, una tragedia aún no resuelta, conocida en el mundo entero.

Quise reflejar una parte de esta situación en mi trabajo. No quería una obra violenta, una obra con una obvia referencia situaciones violentas, como sonidos muy fuertes, o muy "ásperos", o en una sucesión muy veloz. Eso hubiera sido "mostrar" la violencia.

Quise expresar algo cercano al sentimiento de la violencia en si, o inclusive el recuerdo de la violencia. Para esto creé diferentes niveles de tensión, que se resuelven todos en una tensión aún mayor, conduciendo a un final que, por supuesto, es abierto, no-resuelto.

Los sonidos fueron elegidos de acuerdo a las particulares situaciones de tensión, y en la última sección, la más dramática, fueron utilizados sonidos reconocibles como gritos, llantos y corridas.

Esta obra fue compuesta en mi propio estudio y finalizada y mezclada en el LIPM, (Laboratorio de Investigación y Producción Musical).

Index: