Please wait a few moments while we process your request
Please wait...

Federico Schumacher

(Chile)

[En español...] Federico Schumacher (b. Santiago, Chile, 1963) studied music at the Faculty of Arts of the University of Chile, electroacoustic music and composition at Évry Conservatory in France with Nicolàs Verin, computer assisted composition (electroacoustic and instrumental) with Philippe Leroux and Jean Luc Hervé at the Nanterre Conservatory in France, and electroacoustic composition with Christine Groult at the Pantin Conservatory in France.

Schumacher's works include, among others, La Senda era tan Larga, electroacoustic music based on the poem of the same name by Vicente Huidobro (1998); La Música del Cuerpo, electroacoustic music for quadraphonic media, two MIDI keyboards and real time improvisation (1998); Palabras del Sur, electroacoustic music, and Música para espantar Dictadores for eleven musicians and amplification system (both in 1999); Gato en el Agua, electroacoustic music, stereo and multi-track versions (2000); On the radio, oh, oh, oh, electroacoustic sound collage (2001); 100 Flores, stereo acousmatic work (2001-2002); Ayes y Lamentos... for double orchestra, electroacoustic sounds and amplification system (2000-2002); and Estrellas Compactas, a stereo acousmatic work (2002-2003).

(Last update by RDF: October, 2003)

En español :

Federico Schumacher (Santiago, Chile, 1963) estudió música en la Facultad de Artes de la Universidad de Chile, y mas tarde, en Francia: música electroacústica y composición con Nicolas Vérin en el Conservatorio Evry, composición asistida por computadora (electroacústica e instrumental) con Philippe Leroux y Jean Luc Hervé en el Conservatorio de Nanterre, y composición con medios electroacústicos con Christine Groult en el conservatorio de Pantin.

Schumacher compuso, entre otras obras: La Senda era tan Larga, música electroacústica basada en el poema homónimo de Vicente Huidobro, y La Música del Cuerpo, pieza electroacústica para medios cuadrafónicos, dos teclados MIDI e improvisación en tiempo real, ambas en 1998; Palabras del Sur, electroacústica, y Música para espantar dictadores, para grupo de once instrumentistas y sistema de amplificación, ambas en 1999; Gato en el Agua, música electroacústica, en 2000; On the radio, oh, oh, oh, collage sonoro electroacústico, en 2001; 100 Flores, obra acusmática estéreo, entre los años 2001 y 2002; Ayes y Lamentos... para doble orquesta, sonidos electroacústicos y sistema de amplificación, entre el 2000 y 2002; y Estrellas Compactas, obra acusmática estéreo, entre el 2002 y 2003.

(Última actualización: RDF octubre de 2003)

Ricardo Dal Farra © 2005 FDL