Please wait a few moments while we process your request
Please wait...

Edson Zampronha

(Brazil)

[En español...] Edson Zampronha (b. Rio de Janeiro, Brazil, 1963) works with contemporary music, musical semiotics and musical technology. He holds a Ph.D. in Communication and Semiotics - Arts - from the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP).

Zampronha has been a professor of Musical Composition at São Paulo State University (UNESP) since 1992 and is coordinator of the Researcher Group on Music, Semiotics and Interactivity at the same university.

He has composed, among other pieces, Modeling V, an electroacoustic work composed at Studio PANaroma, in São Paulo, Brazil, between 1995 and 1996; Modeling VIII for percussion and computer, realized at the composer's studio in São Paulo (1996); Modeling XI, an electroacoustic work composed at LIEM-CDMC (Laboratorio de Informática y Electrónica Musical - Centro para la Difusión de la Música Contemporánea) in Madrid, Spain (1999); Fragmentation, an electroacoustic work composed at the Laboratorio de Lenguajes Sonoras of PUC/SP, São Paulo (1999); Recycling, Collaging, Sampling for percussion ensemble and electroacoustic sounds, realized at the composer's studio in São Paulo (2000); Weave Knot Flow (original: Trama Nudo Flujo), an electroacoustic work composed at LIEM-CDMC in Spain (2000); Modeling, with Bebel de Barros, for choreography and electroacoustic sounds, realized at the composer's studio in São Paulo (2001); Five Points of Listening from a Visual Object, with María José G. Lobato, an interactive multimedia installation composed at Lobato's studio in Madrid, Spain (2001); Marble for tuba and electroacoustic sounds, realized at Estudio de Sonido de la Fundación Phonos - Instituto Universitario del Audiovisual of Pompeu Fabra University in Barcelona, Spain (2001); Plucked Room, a sound installation (2003); and Sampling, an electroacoustic music piece (2004).

Also a researcher, in 2000, Zampronha worked as an invited researcher at the University of Helsinki, Finland, and as a visiting professor at the Valladolid University, Spain, in 2002 and 2003. His main areas of work are sound generation (new ways and conditions for sound production), sound materials (exploration of rich and complex sound materials and the laws that control their nature), and musical organization, signification, and representation.

Some of the results of his work have already been published in his book Notação, Representação e Composição - um novo paradigma da escritura musical, released in 2000 in São Paulo by Annablume. He is also co-editor, with Maria de Lourdes Sekeff, of the book Arte e Cultura - Estudos Interdisciplinares II, published by Annablume/FAPESP in 2002.

(Last update by RDF: January, 2005)

En español :

Edson Zampronha (Río de Janeiro, Brasil, 1963) ha desarrollado su actividad profesional enfocándose sobre la composición, la semiótica musical y la tecnología musical. Recibió su título de Doctor en Comunicación y Semiótica - Arte - de la Pontificia Universidad Católica de San Pablo (PUC/SP), Brasil.

Zampronha es Profesor de Composición Musical en la Universidad Estatal de San Pablo (UNESP) desde 1992, y Coordinador del grupo de investigación en Música, Semiótica e Interactividad en la misma universidad.

Ha compuesto, entre otras obras: Modeling V, obra electroacústica realizada en el Studio PANaroma de San Pablo, entre 1995 y 1996; Modeling VIII para percusión y computadora, realizada en su estudio personal en San Pablo, en 1996; Modeling XI, obra electroacústica compuesta en el Laboratorio de Informática y Electrónica Musical del Centro para la Difusión de la Música Contemporánea (LIEM-CDMC) en Madrid, España, durante 1999; Fragmentation, obra electroacústica compuesta en el Laboratorio de Lenguajes Sonoras de la PUC/SP, también en 1999; Recycling, Collaging, Sampling, para ensamble de percusión y sonidos electroacústicos, realizada en su estudio personal durante el 2001; Five Points of Listening from a Visual Object, instalación interactiva multimedia compuesta en colaboración con María José G. Lobato, y realizada además en el estudio de Lobato en Madrid, durante el 2001; Mármore para tuba y sonidos electroacústicos, realizada en el Estudio de Sonido de la Fundación Phonos - Instituto Universitario del Audiovisual de la Universidad Pompeu Fabra de Barcelona, España, también creada en el 2001; Plucked Room, instalación sonora realizada en 2003; y Sampling, música electroacústica, compuesta en el 2004.

Zampronha ha trabajado además como investigador invitado en la Universidad de Helsinki, Finlandia, durante el año 2000, y como profesor visitante en la Universidad de Valladolid, España, en los años 2002 y 2003. Sus principales áreas de investigación son: los nuevos modos y condiciones para la producción del sonido; la búsqueda de materiales sonoros ricos y complejos, y el estudio de las las leyes que controlan su naturaleza; la organización musical; la significación musical; y la representación musical.

Ha publicado parte de los resultados de sus investigaciones en el libro: Notação, Representação e Composição - um novo paradigma da escritura musical, publicado en San Pablo por Annablume, en 2000. Además Zampronha es el editor, junto con Maria de Lourdes Sekeff, del libro Arte e Cultura - Estudos Interdisciplinares II, publicado por Annablume/FAPESP, en 2002.

(Última actualización: RDF: enero de 2005)

Ricardo Dal Farra © 2005 FDL