Please wait a few moments while we process your request
Please wait...

César Bolaños

Interpolaciones, 1966

For electric guitar and magnetic tape (original version: four-track)

César Bolaños (Peru), Interpolaciones, 1966 (video)
César Bolaños (Peru), Interpolaciones, 1966 (video)
César Bolaños, Interpolaciones, 1966
[En español...]   Interpolaciones ("Interpolations") is a piece for electric guitar and four-track magnetic tape. One of the tracks can travel around the room using a photoresistive system.

The guitarist does not have the conventional amplifier for electric guitar, but rather a device composed of micro-switches that, when foot-activated, enable the guitarist to "send" the amplified sound of the guitar to any of the six speakers in the room. The speakers can also be turned by rotating the foot.

The work is structured using a geometric rationale and set of values. The instrumentalist gives an approximate rendition of these values. Pitch is set within a defined range.

Interpolaciones was created for the playback systems built into the Instituto Torcuato Di Tella's audiovisual hall. The original version of this piece was first performed during the third concert of the Quinto Festival de Música Contemporánea del Centro Latinoamericano de Altos Estudios Musicales del Instituto Torcuato Di Tella (Fifth Contemporary Music Festival of the Latin American Centre for Advanced Musical Studies of the Instituto Torcuato di Tella), in 1966.

The present recording is a monophonic version.

(text from the album: "música electrónica latinoamericana" (Latin American Electronic Music (discos siglo veinte - centro argentino por la libertad de la cultura - LP No. 502 - Buenos Aires, Argentina)

En español :

Es una obra para guitarra eléctrica y banda magnética a cuatro canales. Uno de los canales tiene la posibilidad de girar en la sala a través de un sistema fotorresistivo.

El guitarrista no posee el parlante convencional a toda guitarra eléctrica, sino un dispositivo compuesto por micro-interruptores que al ser accionados por uno de sus pies, le permiten "colocar" en cualquiera de los seis parlantes de la sala el sonido amplificado de la guitarra. También cabe la posibilidad de hacerlos girar rotando el pie.

La obra está estructurada a partir de una serie de valores y de una razón geométrica. El instrumentista traduce estos valores aproximadamente. Las alturas están comprendidas dentro de un determinado ámbito.

Interpolaciones fue realizada para los sistemas de reproducción incorporados a la Sala Audiovisual del Instituto Torcuato Di Tella. Fue estrenada en su versión original durante el tercer concierto del Quinto Festival de Música Contemporánea del Centro Latinoamericano de Altos Estudios Musicales del Instituto Torcuato Di Tella, en 1966.

La presente grabación es una versión monofónica.

(texto del LP: "música electrónica latinoamericana" (discos siglo veinte - centro argentino por la libertad de la cultura - LP No. 502 - Buenos Aires, Argentina)

Ricardo Dal Farra © 2005 FDL