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Dante Grela

Glaciation, 1979

For electronic sounds

Dante Grela (Argentina), Glaciación, 1979 (video)
Dante Grela (Argentina), Glaciación, 1979 (video)
[En español...] The piece begins with the exposition of four different sound materials (the first and last present "impulsive" characteristics, while the second and the third are based on "continuous" sounds). From this point to nearly the end, the piece is developed through successive transformations and mixtures of these basic sound materials (progressively becoming more and more dense until they reach the state of a "sound mass" with 64 layers).

In addition to the abovementioned sound materials, another three very different materials appear:
a) very low bell-like strokes, which appear with increasing frequency as the piece's "climax" approaches.
b) filtered, "continuous" white noise, appearing from the "climax" onwards and progressively masking the "chaotic" sound mass.
c) a very simple sound material (based on sinusoidal sound diads), appearing as a kind of "open end" to the piece.

It is also important to mention that the entire format of the piece is based on an extra-musical program; the four different sound materials that appear at the beginning are like human beings, living their lives free of any negative interference. Later, successively and gradually, more complex mixtures highlight the individual personalities involved in the process of dialog, exchange and mutual enrichment. But as the piece progresses, each of the individuals tries to interfere destructively in the other's life. As a final result of this destructive interference, a total loss of character overtakes all of the original, well-defined personalities, to the point of creating a grey, chaotic and depersonalized mass.

When this destructive interference process begins to take place, the premonitory bell-like sounds emerge as a warning, with increasingly obsessive insistence. Finally - and given that the destructive interference process does not stop - the only possible outcome is a "purification by ice," thrust upon the piece by nature (the filtered white noise, which blankets and muffles the entire unmanageable chaos).

The sinusoidal diads at the end of the piece appear as a symbol of hope, the anticipation of the birth of new and pure beings, offering an optimistic sense of life's continuity.

En español :

La obra presenta en su inicio, cuatro tipos diferenciados de materiales sonoros (el primero y el cuarto, de tipo "impulsivo," y el segundo y tercero, "continuantes"), en base a sucesivas transformaciones y mezclas de los cuales (cada vez más densas, hasta llegar a una "masa sonora" con 64 estratos), se desarrolla la totalidad de la pieza.

Además de dichos materiales referenciales, aparecen otros tres (muy diferenciados), a saber:
a) un tipo de "campanadas" graves, cuya presencia se va haciendo cada vez más frecuente hacia la zona "climax de la obra.
b) un "continuo" de ruido blanco filtrado, que aparece a partir de la zona "climax," y va enmascarando paulatinamente a los demás materiales sonoros.
c) un material sonoro conclusivo, constituído por pulsos reiterados, con un espectro sumamente simple, constituído por "diadas" de sonidos sinusoidales.

Por otra parte, la forma de la obra deriva de un programa extramusical: los cuatro materiales sonoros diferenciados que aparecen al comienzo, representan a seres humanos, transcurriendo sus vidas libremente, sin mutuas interferencias negativas. Luego, las sucesivas y crecientes mezclas, muestran a las personalidades originales, primero en procesos de diálogo, intercambio y enriquecimiento mutuo. Pero luego, paulatinamente, cada una de estas individualidades va tratando de interferir destructivamente en la vida de las restantes, de lo cual va resultando finalmente una pérdida de personalidad, hasta que todo se transforma en una masa gris y caótica. Cuando este proceso de interferencia destructiva comienza a tener lugar, aparecen las "campanadas premonitorias" de advertencia, que se hacen cada vez más insistentes. Finalmente - y dado que el proceso de interferencia destructiva no cesa - la única posibilidad de salida es la aparición de una "purificación por el hielo," llevado a cabo por la naturaleza (aparición del ruido blanco filtrado, que va enmascarando y silenciando todo el insoluble caos).

Las diadas sinusoidales del final de la obra, simbolizan la esperanza del nuevo nacimiento de seres puros, que den lugar a la continuidad positiva de la vida.

Ricardo Dal Farra © 2005 FDL