Musique électroacoustique latino-américaine

Javier Garavaglia, Granular Song, 2000
(Argentine)



Durée de l'enregistrement : 13 min 49 s.
Instruments : Pour bande 8 pistes
Remarques : Version stéréo.

Autres ressources disponibles :
- À propos de Javier Garavaglia
- Compositions par Javier Garavaglia

À propos de cette composition :

[Traduction française non disponible]
This is a piece trying to explore the following subjects.

On one side the way of making metal-like sounds with synthesis procedures (Chowning FM physical modelling) and then varying and combining them with another synthesis procedures, mostly granular Synthesis but also other like Phase Vocoding (involving time and pitch) and Convolution.

On the other side, I wanted to experiment with large crescendo forms, which with their inner tension resolve in other sounds. Very loud and very soft moments are the essencial part of the very structure of "Granular Gong".

The third subject was the movement and rotation of this sounds in a space or room. That is the reason why the original is composed for an 8-Track difussion, which is the best performance possibility. Nevertheless there are a Stereo mix and the 8-Track version may be reduced to 4-channel, making the followings pairs: Channel 1 & 5, Channel 2 & 6, Channel 3 & 7,Channel 4 & 8.

Technical requirements:
8-track ADAT- (48 KHZ Sampling rate)
or
Tascam DA8 Format (44.1 KHZ)

Acerca de la obra :

Con esta pieza he querido explorar los siguientes aspectos:

Por una parte el producir sonidos de carácter metálico a través de la síntesis sonora

(Chowning FM physical modelling) y luego combinarlos con otros procedimientos como síntesis granular, convolución y Phase Vocoding (tanto en la altura como en la duración del sonido).

Por otro lado quise experimentar la composición de largos crescendos y diminuendos, cuya tensión interna resuelve en otros sonidos. Las diferencias dinámicas extremas son una parte esencial de Granular Gong.

El tercer aspecto es el de experimentar con el movimiento y rotación del sonido en la sala de concierto. Es por ello que esta obra esta concebida y compuesta para ocho canales.

Table des matières :