Musique électroacoustique latino-américaine

Ricardo Dal Farra et Arturo Gervasoni, Clones, 1986
(Argentine)



Durée de l'enregistrement : 7 min 47 s.
Instruments : Pour guitare et traitement électroacoustique en direct
Réalisé à : Estudio de Música Electroacústica. Buenos Aires, Argentine.
Remarques : Arturo Gervasoni, guitare; Ricardo Dal Farra, traitement électroacoustique.

Autres ressources disponibles :
- Biographie de Ricardo Dal Farra
- Biographie de Arturo Gervasoni
- Compositions par Ricardo Dal Farra
- Compositions par Arturo Gervasoni

À propos de cette composition :

[Traduction française non disponible]
"Clones" was composed and recorded by Ricardo Dal Farra (electroacoustic processors) and Arturo Gervasoni (guitar).

All the time the same pitch class is sounding, in the middle section jumping between octaves and in the third section one octave lower than in the first one, but always the same.

The sounds coming from a classical guitar are processed through a mixing desk, a delay line and a digital pitch transposer. The composition is the outcome of the direct interaction between two musicians, one generating and the other processing sounds.

All sounds heard on this piece were played and processed live during recording. "Clones" was premiered live in Argentina at Centro Cultural Ciudad de Buenos Aires on September 5 of 1986. As a tape piece was played in festivals and symposiums such as the RES Musica Baltimore - International Electroacoustic Music Festival, in the USA.

Acerca de la obra :

En la guitarra, una misma nota se repite durante toda la obra. La primera sección exige ataques continuos, y por las variadas formas en que éstos se producen, resultan diversas transformaciones tímbricas. La región central contrasta con la primera por sus eventos discontinuos y saltos de octava. La tercera y última parte vuelve a la repetición permanente de una nota que se presenta esta vez una octava más baja.

"Clones" se estrenó en vivo por televisión (Cablevisión) en Buenos Aires, Argentina, el 1 de noviembre de 1986 con Ricardo Dal Farra en los procesos electroacústicos y Arturo Gervasoni en la guitarra.

Table des matières :