Latin American Electroacoustic Music Collection

Raúl Minsburg, Voces del recuerdo, 1995-1996
(Argentina)



Recording time: 9 min 14 s.

Other resources available:
- About Raúl Minsburg
- Compositions by Raúl Minsburg

About this composition:

As a point of departure it could be say that the work has a "dialogue" between sampled sounds and synthesised ones, or acoustic and electric sounds. Both are processed and reprocessed in a way that in some sections is very difficult to recognise the origin of a determined sound, and in the others, they are in open opposition. But as a constant the sounds are both arranged in an abstract discourse, without any reference.
The texture is the same, in almost all the piece, but with very different materials, which gives an impression of constant change. The voice is the only sound present in the whole work, but merged with other sounds, or very processed and unrecognocible, or as a laugh, or very low.

The constant is that the voice is always very diffused as in a dream or in our memory. It's present, but it's not recognized.
The work has been composed in my own studio and in the University of Birmingham (England) and won the 1997 Juan C. Paz Prize from the National Endowment for the Arts in Buenos Aires, Argentina.

Acerca de la obra:

Esta es una obra cuyo material preponderante es la voz. Pero esta no está en un primer plano, identificada como tal, sino mezclada con otros sonidos, o muy procesada hasta que se torna irreconocible, o se nos presenta como una risa o un murmullo. En definitiva, su presencia toma una forma difusa, o confusa, tal como se encuentra en nuestros recuerdos o en nuestros sueños. Está presente pero no reconocible.

Por otro lado hay una unidad subyacente: la textura no se modifica a lo largo de la pieza, pero los diferentes tipos de sonidos hacen que uno no perciba esta unidad, Lo mismo le ocurre a los distintos materiales; hay tanto muestreados, o sea de origen acústico, como sintetizados, de origen electrónico. Pero el tipo de procesamiento utilizado hace que prácticamente no se reconozca la fuente de esos materiales.

Esta obra fue comenzada en mi estudio particular y terminada en la Universidad de Birmingham.

Index: