Latin American Electroacoustic Music Collection

Raúl Minsburg, Cientos de voces, 1999
(Argentina)



Recording time: 5 min 25 s.

Other resources available:
- About Raúl Minsburg
- Compositions by Raúl Minsburg

About this composition:

"... after some instants of silence, suddenly, I heard that voice which without any reason I thought I knew so well, because, up to then, each time that my grandmother talked with me, I have always followed what she was saying me in the open score of her face, ... but I listen to her voice, properly, today for the first time. " Marcel Proust "A la recherche du temps perdu" Vol. 3, when he talked for the first time with his grandmother by telephone.

Astonishment. That was, probably, what the people of the beginning of the century felt with the appearance of the telephone. The first time that they heard voices without any visual support. And some years later, this "voice" could be conserved using recorders, transmitted by radio, and more recently, transformed using effects processors or different musical software.

The arrival of the democracy to many countries on the world made possible to hear also other voices, which were always forbidden. Speak different, or thinking different and saying it, could be a reason to be killed in other times.
Finally the plurality of voices is heard in the arts domain, where there is no more any dominant voice which says what is right or wrong.

So this works deals with the voice, a dominant element in 20th century. I have used only voices as material, and they are from different historical people, like Hitler, Lenin, Churchill, Degaulle, Roosevelt, Mao, Hiroito, Stalin, and even Groucho Marx. They are set in different textures and they are recognised as voices, but they are never heard as saying something particular.
It tries to be, although I know it is quite ambitious, the voice of the 20th century.

Acerca de la obra:

"...después de unos instantes de silencio, de repente, escuché esa voz que sin ninguna razón pensaba que conocía bien, porque hasta ese momento, cada vez que mi abuela me hablaba, yo seguía siempre lo que ella me decía en la partitura abierta de su rostro... pero hoy he escuchado propiamente su voz por primera vez." Marcel Proust "A la recherche du temps perdu" Vol. 3, cuando habló por primera vez con su abuela por teléfono.

Sorpresa. Asombro. Eso fue probablemente lo que la gente de principio del siglo 20 sintió con la aparición del teléfono. Fue la primera vez que escucharon voces sin ningún soporte visual. Y algunos años después esta voz pudo ser conservada usando grabadores, pudo ser transmitida por radio, y, más recientemente, transformada usando los diferentes softwares especializados.

Por otro lado, la conquista de la democracia en muchos países del mundo dio la posibilidad de oír “otras” voces, que anteriormente estaban prohibidas. Pensar, y expresar ese pensamiento a través de la palabra, podía costar la vida en otros momentos de la historia. Finalmente una gran pluralidad de voces está presente en el terreno de las artes, donde ya no hay una voz dominante que dictamina que es lo que está bien y lo que está mal.

Es por eso que esta obra tiene como tema central a la voz, un elemento dominante en la historia del siglo 20. Solamente he usado voces como fuentes sonoras, y de distintos actores históricos como Hitler, Lenin, Churchill, Degaulle, Roosvelt, Mao, Hiroito, Stalin e inclusive Groucho Marx.

Estas están puestas en diferentes texturas y contextos, y la mayor parte de las veces son reconocidas como tales pero nunca diciendo algo en particular.

Es la evocación de la voz del siglo 20.

Index: