Latin American Electroacoustic Music Collection

Ricardo Dal Farra, Mel18, 1994
(Argentina)



Recording time: 8 min 42 s.
Instruments: Seven short pieces for virtual piano
Recorded at: Estudio de Música Electroacústica. Buenos Aires, Argentina.

Other resources available:
- Biography of Ricardo Dal Farra
- Compositions by Ricardo Dal Farra

About this composition:

Mel18 is an interactive work for virtual piano and computer, composed by Ricardo Dal Farra during 1994. It is structured as a group of seven short pieces produced and controlled in real time with an interactive environment programmed using MAX. With a mouse and the computer keyboard, a human performer can manipulate (live on concert) the available controls on the program and outline the musical output. The performer could even modify some basic statements of the programmed environment "on the fly".

The pitch register developed on each piece, as well as the rhythmic-melodic flow, the tempo, spatial modulation, and even the stability or instability of these parameters, are some characteristic elements that on each one of the short compositions that structures Mel18 could be controlled by the computer program itself on the micro (short time) level, while at the same time by the human performer on the macro (long time) level.

In spite of being a simple all-melodic piece and using only a very limited set of piano sounds with no kind of DSP transformations throughout the whole work, timbral and harmonic variations can be perceived due to the density and complexity of events generated on some passages of the composition.

Mel18 was premiered live in Buenos Aires, Argentina, on October of 1994, during the X National Week of Electroacoustic Music. This version of Mel18 was recorded live by the composer on June, 1994.

Acerca de la obra:

"Mel18" es una obra interactiva para piano virtual controlado por computadora, compuesta por Ricardo Dal Farra en junio de 1994. Está conformada por un grupo de 7 piezas breves creadas y controladas en tiempo real mediante un ambiente interactivo programado con el entorno de desarrollo MAX, en una computadora Macintosh.

Mediante el mouse y el teclado alfanumérico de la computadora, el intérprete determina cualidades musicales decisivas acotando el comportamiento final del programa y los consecuentes eventos sonoros. Tanto el ámbito en el que se desarrollan las diversas notas en cada pieza, así como el comportamiento melódico-rítmico, el tempo, la modulación espacial, y aún la misma estabilidad o inestabilidad de estos parámetros, son algunos de los elementos característicos que en cada una de las piezas pueden quedar condicionados (en la interacción hombre-máquina) ya sea a una decisión puntual o microcósmica del programa, a la vez que a un control gestual, más amplio y macrocósmico determinado por el intérprete.

La generación de los sonidos queda a cargo de un módulo que, respondiendo en muchos casos a una verdadera avalancha de información MIDI, produce los sonidos correspondientes al llamado "piano virtual" a partir de una serie de muestras o "samples" digitales tomados de una piano acústico real.

Esta versión de "Mel18" fué grabada en vivo por el compositor en junio de 1994.

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