Latin American Electroacoustic Music Collection

Ricardo Dal Farra, Karma [4 tracks] [music part only], 1986
(Argentina)



Recording time: 5 min 51 s.
Instruments: Computer generated sounds
Recorded at: Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA), Stanford University. California, United Sates.
Remarks: 4 tracks (original version).

Other resources available:
- Biography of Ricardo Dal Farra
- Compositions by Ricardo Dal Farra

About this composition:

Karma was composed by Ricardo Dal Farra in 1986 at the Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA) of Stanford University, United States.

We can find in Karma sounds longer than 100 seconds changing their timbre slowly, with unstable pitch, and coming from very diffrent points in space. These coexist with other very short sounds that fly in groups of hundreds, surrounding the listener, and multiplying the density of attacks. Near the end, sounds that remember traditional instruments and standard tunings appears.

The sound generation and the simulation of travelling sound sources were achieved using the Samson Box digital synthesizer-pocessor. The score is a list of instructions and data in PLA language. The sound synthesis techniques used were: extensions of the Karplus-Strong algorithm, and frequency modulation (FM). The original version of the piece is quadraphonic.

Some performances of Karma:
- II Semana Nacional de los Medios y la Música Electroacústica, Argentina (Sept. 1986);
- XVIIe Festival Internacional de Musique Experimentale, Bourges, France (June 1987);
- II Encuentro de Música Contemporánea, Chile (October 1987);
- Spectra concert series at Concordia University, Canada (December 1987);
- En Torno a los Sonidos Electrónicos festival, Mexico (January 1988);
- VII Colloquio di Informatica Musicale, Italy (March 1988);
- Por la Música en las Américas festival, Argentina (September 1988);
- Res Musica-International Electroacoustic Music Festival, United States (October 1988);
- Hear and Now concert series at Concordia University, Canada (December 1988);
- XIII Xornadas de Música Contemporánea, Spain (April 1989);
- IV Festival de Música Electroacústica - Primavera en Varadero, Cuba (April 1989);
- Jornadas Musicales de Invierno 1990, Bolivia (July 1990);
- Jornadas de Música Electrónica, Colombia (November 1990);
- III Subtropics Music Festival, United States (April 1991);
- Muestra Internacional de Música Electroacústica, Puerto Rico (March 1992);
- Jornadas 1992 de Música Electroacústica, Uruguay (October 1992);
- NYYD'92, Estonia (November 1992);
- Computer Music Concert Series at Clark University, United States (March 1994);
- "Arsenale Musica" concert series at S. Paolo Church, Pisa, Italy (June 1994);
- New Sounds of Electroacoustic Music at Georgia State University, United Sates (June 1994);
- Argentina's Federation of Electroacoustic Music concert series (FARME-ICEM), Argentina (July 1994);
- Primeras Jornadas Santafesinas de Música Electroacústica, Argentina (September 1994);
- Open-air Electroacoustic Concerts in Brasilia, Brazil (October 1994);
- II Festival Latinoamericano de Compositores, Ecuador (November 1994);
- II Ciclo Acusmático, Colombia (April 1995);
- ...

Acerca de la obra:

"Karma" fué compuesta por Ricardo Dal Farra en el "Center for Computer Research in Music and Acoustics" de la Universidad de Stanford (Estados Unidos), entre junio y julio de 1986.

En esta obra escuchamos sonidos con más de 100 segundos de duración que transforman lentamentesu timbre, que surgen de planos ubicados a diferentes distancias del oyente y con alturas inestables, conviviendo con sonidos de apenas algunos milisegundos, agrupados de a cientos para multiplicar de pronto la densidad de ataques, y que nos rodean alternando en los giros de su recorrido entre varias órbitas posibles.

La generación de sonido y la simulación del movimiento espacial de los mismo fué realizado por computadora ("Samson Box"), utilizando el lenguaje PLA. Las técnicas de síntesis utilizadas fueron: FM y extensiones del algoritmo creado por Karplus y Strong para la simulación de cuerdas punteadas.

Algunos conciertos donde se ha escuchado "Karma":
- "II Semana Nacional de los Medios y la Música Electroacústica", Argentina (sept. 1986)
- "XVIIe Festival Internacional de Musique Experimentale", Bourges, Francia (junio 1987)
- "II Encuentro de Música Contemporánea", Chile (octubre 1987)
- Ciclo de conciertos "Spectra" en la Universidad de Concordia, Canadá (diciembre 1987)
- Festival "En Torno a los Sonidos Electrónicos", Mexico (enero 1988)
- "VII Colloquio di Informatica Musicale", Italia (marzo 1988)
- Festival "Por la Música en las Américas", Argentina (septiembre 1988)
- "Res Musica-International Electroacoustic Music Festival", Estados Unidos (octubre 1988)
- Ciclo de conciertos "Hear and Now" en la Universidad de Concordia, Canadá (diciembre 1988)
- "XIII Xornadas de Música Contemporánea", España (abril 1989)
- "IV Festival de Música Electroacústica - Primavera en Varadero", Cuba (abril 1989)
- "Jornadas Musicales de Invierno 1990", Bolivia (julio 1990)
- "Jornadas de Música Electrónica", Colombia (noviembe 1990)
- "III Subtropics Music Festival", Estados Unidos (abril 1991)
- "Muestra Internacional de Música Electroacústica", Puerto Rico (marzo 1992)
- "Jornadas 1992 de Música Electroacústica", Uruguay (Octubre 1992)
- "NYYD'92", ESTONIA (noviembre 1992)
- "Computer Music Concert Series" en la Universidad Clark, Estados Unidos (marzo 1994)
- Ciclo de conciertos "Arsenale Musica" en la Iglesia S. Paolo en Pisa, Italia (junio 1994)
- "New Sounds of Electroacoustic Music" en la Univ. Estatal de Georgia, Estados Unidos (junio 1994)
- Ciclo de conciertos de la Federación Argentina de Música Electroacústica, Argentina (julio 1994)
- "Primeras Jornadas Santafesinas de Música Electroacústica", Argentina (septiembre 1994)
- "Open-air Electroacoustic Concerts in Brasilia", Brasil (octubre 1994)
- "II Festival Latinoamericano de Compositores", Ecuador (noviembre 1994)
- "II Ciclo Acusmático", Colombia (abril 1995)
- ...

Index: