[En español...] Héctor Quintanar (b. Mexico City, Mexico, 1936) created several pieces using electroacoustic media during the '60s and '70s.
In 1967, he composed
Aclamaciones for choir, orchestra and tape, which was commissioned by the Public Education Secretary of Mexico and premiered at the Fine Arts Palace of Mexico City by the National Symphony Orchestra, directed by Carlos Chavez, in July 1967.
He composed
Sideral I for tape in 1968 and
Símbolos for chamber group (violin, clarinet, sax, French horn, trumpet, trombone, piano), tape, slides and lights in 1969.
In 1970, he became artistic director of the first Electronic Music Lab in Mexico, created as part of the Composition Workshop at the National Conservatory of Music.
Using instruments in this lab, Quintanar composed pieces such as
Opus 1 (1970);
Suite Electrónica,
Ostinato and
Sideral III (1971); and
Voz for soprano and electronic sounds and
Mezcla for orchestra and tape (1972).
Other works by Quintanar include
Play back for violin, piano, percussion, tape, slides, photographs and lights (1970); and
Diálogos for piano and electronics and
Dúo for percussion and electronics (1975).
(Last update by RDF: October, 2003)
En español :
Héctor Quintanar (Ciudad de México, Mexico, 1936) es un compositor mexicano con una larga y destacada trayectoria. Su amplia producción cuenta, entre los años '60 y '70, con numerosas obras creadas utilizando medios electroacústicos.
En 1967 compuso
Aclamaciones para coro, orquesta y cinta por encargo de la Secretaría de Educación Pública de México. Esta obra fue estrenada en el Palacio de Bellas Artes de la Ciudad de México por la Orquesta Sinfónica Nacional, bajo la dirección de Carlos Chavez, en julio del mismo año. Quintanar compuso en 1968
Sideral I para cinta, y en 1969,
Simbolos para grupo de cámara (violín, clarinete, saxo. corno, trompeta, tombón, piano), cinta, diapositivas y luces.
En 1970 asumió como Director Artístico del primer Laboratorio de Música Electrónica de México, creado en el Conservatorio Nacional de Música como parte de su Taller de Composición. Quintanar compuso con los instrumentos de aquel laboratorio obras tales como:
Opus 1, en 1970;
Suite Electrónica,
Ostinato y
Sideral III, las tres en 1971;
Voz para soprano y sonidos electrónicos, y
Mezcla para orquesta y cinta, ambas durante 1972.
Otras obras de Quintanar son:
Play back para violín, piano, percusión, cinta, diapositivas, fotografías y luces, de 1970;
Diálogos para piano y electrónica, y
Dúo para percusión y electrónica, ambas piezas de 1975.
(Última actualización: RDF, octubre de 2003)