Please wait a few moments while we process your request
Please wait...

Juan Reyes

(Colombia)

[En español...] Juan Reyes (b. Barranquilla, Colombia, 1962) obtained degrees in Mathematics and Music Composition from the University of Tampa, Florida, United States. He also studied computer music with John Chowning, Perry Cook and Chris Chafe at the Stanford University Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA).

Reyes has taught Music and Arts at La Universidad de Los Andes in Santafé de Bogotá, Colombia. His main research work, conducted in conjunction with the College of Engineering at Los Andes, has ranged from digital sound synthesis to signal processing, physical modeling, spectral modeling, algorithmic composition, and most recently, expression modeling.

During the '90s, Reyes actively promoted computer music in Colombia. He has also been co-organizer of the International Contemporary Music Festival of Bogotá, held every two years. From 1993 to 1997 he organized the first, second and third "Acousmatic" series of Santafé de Bogota.

Among other works, Reyes has composed the incidental music for a multimedia drama based on Albert Camus' Caligula and El Paseo Bolivar (Música por computador para el oyente desprevenido), a set of variations based on popular Colombian themes (both in 1988); Dialogos por Paz (1990), in memory of assassinated Colombian political leader Luis Carlos Galán; Las Meninas for tape (1991), as part of an intermedia happening for dancers, actors, painter and electronic media, based on the Velazquez masterpiece painting of the same name; Homenaje a Cage, with Ricardo Arias, Mauricio Bejarano and Roberto García, a three-hour radiophonic work realized at UN Radio (Universidad Nacional - National University) in Bogota, Colombia (1992); Rocas for tape (1993); Boca de Barra, a piece with sonic events based on visual images produced by elements and objects of a natural landscape (1994); Choi-Hung for tape, composed in 1996 at MOX - Advanced Computing Center at Los Andes University in Bogota; Straw-berry for tape, also composed at MOX (1997); SanSounds, realized between 1998 and 1999 at MOX; Joselito for tape (1998); SygFrydo, a digital media composition generated by means of physical, spectral and expression modeling (1998); ppP, composed between 1999 and 2000 and featuring physical modeling of piano; Los Vientos de Los Santos Apostoles, a sound installation (2000); Oranged (Lima-Limon) and Wadi-Musa (or the Monteria Hat) (both in 2001); and Chryseis and Feather Rollerball (both in 2002).

(Last update by RDF: October, 2003)

En español :

Juan Reyes (Barranquilla, Colombia, 1962) se graduó en Matemáticas y Composición Musical en la Universidad de Tampa, Estados Unidos. También estudió música por computadora con John Chowning, Perry Cook y Chris Chafe en el Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA) de Stanford University.

Reyes ha sido profesor de Música y Arte en la Universidad de Los Andes, en Santafé de Bogotá, Colombia. Sus principales campos de investigación, desarrollados en conjunto con el Colegio de Ingeniería de la Universidad de Los Andes, abarcan la síntesis digital de sonido y el procesamiento digital de señales, el modelado físico, el modelado espectral, la composición algorítmica, y últimamente, el modelado de expresión.

Desde hace mas de una década Reyes viene promoviendo la música por computadora en Colombia. En 1989 fue co-organizador del Festival Internacional de Música Contemporánea de Bogotá, el cual se lleva a cabo cada dos años. Entre 1993 y 1997 organizó la primera, segunda y tercera serie de de conciertos acusmáticos de Bogotá

Entre otras obras, Reyes ha compuesto: la música incidental para una obra multimedia basada en la pieza Caligula de Albert Camus, en 1988; El paseo Bolivar (Música por computador para el oyente desprevenido), un conjunto de variaciones basadas en temas populares de Colombia, también en el mismo año; Dialogos por Paz, en memoria de Luis Carlos Galán, líder político colombiano asesinado, en 1990; Las Meninas para cinta, parte de un happening intermedia para bailarines, actores, pintor y medios electrónicos, basada en la obra maestra homónima de Velázquez, en 1991; Homenaje a Cage, pieza radiofónica de tres horas de duración realizada en la Radio de la Universidad Nacional de Bogotá, conjuntamente con Ricardo Arias, Mauricio Bejarano y Roberto García, en 1992; Rocas, para cinta, en 1993; Boca de Barra, obra con eventos sonoros basados en imágenes producidas por elementos y objetos del entorno natural, en 1994; Choi-Hung, para cinta, compuesta en el Centro de Computación Avanzada (MOX) de la Universidad de Los Andes, en 1996; Straw-berry, para cinta, realizada en el MOX en 1997; SanSounds, realizada en el MOX entre 1998 y 1999; Joselito, para cinta, compuesta en 1998; SygFrydo, una composición generada con medios digitales empleando modelado físico, modelado espectral y modelado de expression, en 1998; ppP, compuesta entre los años 1999 y 2000 explorando el modelado físico del piano; Los Vientos de los Santos Apóstoles, instalación sonora, en 2000; Oranged (Lima-Limon) y Wadi-Musa (or the Monteria Hat), ambas en 2001; y Chryseis y Feather Rollerball, ambas en 2002.

(Última actualización: RDF, octubre de 2003)

Ricardo Dal Farra © 2005 FDL