Please wait a few moments while we process your request
Please wait...

Conrado Silva

(Uruguay)

Interview with Conrado Silva (Uruguay/Brazil), 2004 (video)
Interview with Conrado Silva (Uruguay/Brazil), 2004 (video)
[En español...] Conrado Silva (b. Montevideo, Uruguay, 1940, d. San Pablo, Brazil, 2014), composer and educator, became interested in new music during the 1950s. In 1964, he composed Música para 10 radios portátiles (also known as Musik für Zehn Kofferradiogeräte or Music for ten portable radios) using computers to organize the compositional materials in the piece. Since 1969, Silva has lived in Brazil, where he is an associate professor in the Music Department of the University of Brasilia.

He has been a major force in the development of electroacoustic music in Latin America, not only for his compositional and teaching activities but also because of the Courses for Contemporary Music (Cursos Latinoamericanos de Música Contemporánea) he created, which were landmarks of new music in the region and were held between 1971 and 1989 in various Latin American countries. He also founded several electronic music studios in Brazil: Brasilia University, 1969; University of São Paulo State, 1977; Santa Marcelina Arts School, 1985; and Syntesis, 1986.

Some of Silva's electroacoustic works include Antígona, an electroacoustic incidental piece for theatre (1965), realized at the studios of radio station SODRE; Brinquedos I (Crónica), electroacoustic incidental music (1971); Cor incurvatum, electroacoustic incidental music (1972); Ulisses, electroacoustic incidental music and Celebraçao for four mixed choirs and synthesizer (both from 1973); Equus, suite, electroacoustic incidental music for the play of the same name by P. Schaeffer (1975); Polaris for voice, flute, guitar, piano, double bass and synthesizer and the electroacoustic piece Natal del-Rei (both from 1980); Fonoarticulações for voice, tape and live synthesizer, based on sound materials by Dieter Schnebel (1980); Mars for live electronics, Para Sinthy, ritual for synthesizer and Círculo Mágico Ritual for 20 synthesizers (all three pieces from 1985); Ludus absque fasciem for live electronics and Eixos I for symphonic orchestra and synthesizer (both from 1986); Ganis for live electronics (1987); Pericón for live digital instruments (1988); Galaxias II an electroacoustic piece (1991); the opera Espaços Habitados, based on texts by Haroldo de Campos' book Galaxias, for female voice, actor and live digital equipment (1994); and Fragmentos do Apocalipse (2001) and Fragmentos do Gênesis (2002), both electroacoustic pieces realized at Estúdio de Música Eletroacústica da Universidade de Brasília.

(Last update by RDF: April, 2004, FDL : January 2014)

En español :

Conrado Silva (Montevideo, Uruguay, 1940, San Pablo, Brasil, 2014) es un compositor y educador pionero en el campo de la música electroacústica. Se interesó por la música contemporánea en los años '50 y compuso en 1964 la obra Música para 10 radios portátiles (también conocida como Musik für Zehn Kofferradiogeräte o Music for ten portable radios) utilizando una computadora para organizar el material composicional de la misma. Desde 1969 vive en Brasil donde es Profesor Asociado en el Departamento de Música de la Universidad de Brasilia.

Silva ha sido un pilar para el desarrollo de la música electroacústica en América Latina, no solo por sus actividades como compositor, sino también por su tarea docente y de difusión, especialmente a través de los Cursos Latinoamericanos de Música Contemporánea que él creara y coordinara junto a un grupo de colegas, y que se desarrollaran entre 1971 y 1989 en diferentes países latinoamericanos, y por los varios estudios de música electrónica que el fundara en Brasil: en la Universidad de Brasilia, en 1969; en la Universidad del Estado de San Pablo, en 1977; en la Escuela de Artes de Santa Marcelina, en 1985; y el estudio Syntesis, en 1986.

Algunas de sus obras electroacústicas son: Antígona, música incidental electroacústica para una obra de teatro, realizada en los estudios del Servicio Oficial de Difusión Radioeléctrica (SODRE) de Montevideo, Uruguay, en 1965.; Brinquedos I (Crónica), música incidental electroacústica de 1971; Cor incurvatum, música incidental electroacústica de 1972; Ulisses, música incidental electroacústica de 1973; Celebraçao para cuarto coros mixtos y sintetizador, del mismo año; la suite Equus, música incidental electroacústica de 1975 para la obra de teatro homónima de P. Schaeffer; Polaris para voz, flauta, guitarra, piano, contrabajo y sintetizador, de 1978; Natal del-Rei, obra electroacústica compuesta en el estudio Charybde del Groupe de Musique Expérimentale de Bourges, Francia, en 1980; Fonoarticulações para voz, cinta y sintetizador en vivo, del mismo año, basada en materiales sonoros de Dieter Schnebel; Mars para electrónica en vivo, Para Sinthy, ritual para sintetizador, y Círculo Mágico Ritual para 20 sintetizadores, las tres de 1985; Ludus absque fasciem para electrónica en vivo, y Eixos I para orquesta sinfónica y sintetizador, ambas de 1986; Ganis para electrónica en vivo, de 1987; Pericón para instrumentos digitales en vivo, de 1989; Galaxias II, obra electroacústica de 1991; la ópera Espaços Habitados para voz femenina, actor e instrumentos digitales en vivo, de 1994, basada en textos del libro Galaxias de Haroldo de Campos; Fragmentos do Apocalipse de 2001 y Fragmentos do Gênesis de 2002, ambas obras electroacústicas realizadas en el Estudio de Música Eletroacústica de la Universidad de Brasilia.

(Última actualización: RDF, abril de 2004, FDL, enero 2014)

Ricardo Dal Farra © 2005 FDL