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Ricardo Dal Farra

Tierra y Sol, 1996

Electroacoustics

Ricardo Dal Farra (Argentina), Tierra y Sol, 1996 (video)
Ricardo Dal Farra (Argentina), Tierra y Sol, 1996 (video)
[En español...]  I composed Tierra y Sol in 1996, with the sonorities of different traditional instruments typical of the Andes Mountains on my mind. The blend of pitch and noise within their spectrums, the articulations, the intonation, the way the musical phrases are played by amateur musicians from the country or the streets of some South American cities, compelled me to compose this piece.

All sonic materials were derived from ancient Andes woodwind instruments such as quenas and mohoceños; cross-culture musical instruments such as charangos, and even the classical guitar (introduced to America during the Spanish colonization). Included also was the voice of a folk singer, possibly still living in the mountains.

With Tierra y Sol, I am trying to reflect not only the sonorities from the Andes, but also the pace, mood, paths for change, hopes (or despair), and the life cycle of those living in these high mountains (Bolivia, Peru and Ecuador, north of Argentina and Chile). For me, this piece represents a kind of past-present-future connection, primitivism-hyper technology, north-south, simple-complex,...and perhaps a self-examination of my (our) style/rhythm/focus on life.

Tierra y Sol received the Commission Award from the International Computer Music Association (presented for the first time to a composer living in the Southern hemisphere), and it was premiered at the International Computer Music Conference (ICMC) of 1996 in Hong-Kong.

En español :

Compuse Tierra y sol en 1996, con las sonoridades de diversos instrumentos tradicionales típicos de la región Andina en mi mente. La sútil mezcla de tono y ruido en sus espectros, las articulaciones, la entonación, el modo en que las frases musicales son interpretadas por la gente (músicos no profesionales) tanto en el campo como en algunas ciudades de América del Sur, son algunos de los elementos que me llevaron a componer esta pieza.

Todos los materiales sonoros empleados fueron derivados de grabaciones de antiguos aerófonos Andinos como quenas y mohoceños; instrumentos musicales mestizos como el charango e incluso la guitarra; y también de la voz de un cantor, quien tal vez aún viva en las montañas.

Con Tierra y sol intento reflejar no solo las sonoridades de gran parte de los Andes, sino también los tiempos, el ritmo, las modalidades, los cambios y las esperanzas (y desesperanzas) en los ciclos vitales de la gente que vive en los sitios más altos de la Cordillera de los Andes (particularmente en Bolivia, Ecuador, Perú y el norte de Argentina y Chile). Esta composición representa para mí la conexión pasado-presente-futuro, norte-sur, simple-complejo, tradiciones ancestrales-hipertecnología, ... y tal vez, un autoexamen sobre mi (nuestro) estilo/ritmo/foco en la vida.

Tierra y sol fué realizada a partir de un encargo de la International Computer Music Association (Asociación Internacional de Música por Computadora) y estrenada en la Conferencia Internacional de Música por Computadora (ICMC) de 1996 en Hong-Kong.

Ricardo Dal Farra © 2005 FDL