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Alfredo del Mónaco

Alternancias, 1971

For violin, viola, cello, piano and electronic sounds on tape

Alfredo del Mónaco (Venezuela), Alternancias, 1971 (video)
Alfredo del Mónaco (Venezuela), Alternancias, 1971 (video)
Alfredo del Mónaco, Alternancias, 1971
[En español...] This piece was written at the request of The Galzio Piano Quartet (Venezuela) and was premiered by this group at the Venice Biennale of 1971.

Alternancias, Dualismos and other works by the composer present various combinations of live instruments with electronic sounds on tape.

Consequently, Alternancias is based on the union and opposition of various sound media: electronics and live instruments, short and prolonged sounds produced by either similar or opposed articulations, and rhythmic and non-rhythmic sequences. There is also a duality when the electronic medium produces sounds similar to instrumental tones, and instruments in turn produce sounds very close to those of an electronic nature, and likewise, when instruments play the same tone (unison) from which they depart and return according to the practices applied by the composer in his electronic music works.

The electronic sounds on tape were produced at the Columbia-Princeton Electronic Music Center, New York, 1971.

Recording: The Galzio Piano Quartet.

En español :

La obra fue escrita por encargo del Cuarteto Galzio de Venezuela y fue estrenada por ese grupo en la Bienal de Venecia del año 1971.

Del Mónaco escribió varias piezas mixtas empleando diversas combinaciones de intrumentos acústicos en vivo con sonidos electrónicos grabados en cinta magnética. Alternancias y Dualismos son dos ejemplos de este tipo de obras.

Alternancias esta basada en la unión y oposición de varios medios sonoros: sonidos electrónicos pregrabados e instrumentos acústicos en vivo; sonidos cortos y prolongados producidos por articulaciones similares u opuestas; y secuencias rítmicas y no rítmicas. Existe también una dualidad que aparece cuando los medios electrónicos producen sonidos similares a los timbres instrumentales, y cuando los instrumentos acústicos, a su vez, tocan de tal modo que los resultados se asemejan a los producidos por generadores electrónicos.

Los sonidos electrónicos fueron producidos en el Columbia-Princeton Electronic Music Center, Nueva York, Estados Unidos, en 1971.

Intérpretes en la grabación: Cuarteto Galzio.

Ricardo Dal Farra © 2005 FDL