Please wait a few moments while we process your request
Please wait...

Juan Reyes

Chryseis, 2002

Juan Reyes (Colombia), Chryseis, 2002 (video)
Juan Reyes (Colombia), Chryseis, 2002 (video)
[En español...]  Names such as Achilles, Braiseis or Chryseis can only come from the old world. The selection of such a name in Ibero-American language might well seem very odd. It's a bit like choosing names for characters in a play or novel, a login name for hotmail, a password, or perhaps a new weather phenomenon in the Caribbean. Nevertheless, this name sounds like two syllables barely pitched if whispered but very flexible if shouted. Achilles, Braiseis or Chryseis are expressive when sung in bossa nova.

This is yet another composition for systems that mimic the vibrational properties of a musical sound. In this case, Scanned Synthesis, developed by Bill Verplank and Max Mathews at CCRMA during the final years of the past century, was used as the underlying material. The process for achieving this timbre was achieved by scanning and manipulating several types of springs, which produce varied and time mutant spectra. Control is achieved by the mathematical modeling of the haptics of the spring.

Scanned Synthesis is based on the psychoacoustics of how we hear and appreciate timbres and on our motor (haptic) ability to manipulate timbres during performance. It involves a slow dynamic system, whose frequencies of vibration are below 15Hz. The system is directly manipulated by the motions of the performer. The vibrations of the system are a function of the initial conditions, the forces applied by the performer and the dynamics of the system.

This piece was composed using the Common Lisp Music and Common Music environments on Linux at the Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA) of Stanford University, United States.

En español :

Los nombres como Achilles, Braiseis o Chryseis provienen de la edad media, y únicamente se los oye en el viejo mundo, en las islas de la Gran Bretaña. La probabilidad de escuchar un nombre de estos en Iberoamérica es realmente baja. Pero más en materia, estos nombres suenan como dos silabas no temperadas al ser susurradas, y al mismo tiempo con una altura al ser gritadas. De esta manera, Achilles, Braiseis o Chryseis son nombres tan expresivos que se cantan o en un bossa nova o en la cosa nostra.

Esta es otra composición mas para sistemas que simulan las propiedades de vibración de un sonido musical. En este caso la síntesis mediante scanning o escaneo, desarrollada por Bill Verplank y Max Mathews, se utiliza como el elemento básico para crear el material sonoro de la composición. El proceso para lograr este timbre o color es resuelto mediante el escaneo y manipulación de varios tipos y densidades de resortes que producen un espectro mutante y diferente en cada excitación. El control sobre el sonido se obtiene con la respuesta al contacto entre el medio elástico y el tacto o sensor escaneador del resorte.

La síntesis por escaneo está basada en el proceso psicoacústico del oyente y de cómo apreciamos las cualidades tímbricas del sonido por un lado, además de la habilidad para manipularlo al momento de una interpretación musical. El modelo de síntesis por scanning está compuesto de un sistema dinámico lento y con vibraciones por debajo de los quince ciclos por segundo. Es manipulado directamente por los gestos de los movimientos del interprete. Las vibraciones del sistema son función de las condiciones iniciales, la fuerza aplicada por el interprete y el estado de dinámica del sistema.

Esta pieza, realizada por encargo de Max Mathews, fue compuesta utilizando los ambientes de composición: Common Lisp Music y Common Music en Linux, en el Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA) de la Universidad de Stanford, Estados Unidos.

Ricardo Dal Farra © 2005 FDL